فضای سبز عمودی چیست؟


جهت خرید به فروشگاه جدید ما به آدرس Palm.ir مراجعه نمایید
فضای سبز عمودی چیست؟Reviewed by پالم گاردن on Jul 22Rating:

فضای سبز عمودیفضای سبز عمودی چیست؟

کمبود زمین و قیمت بالای آن در شهرها بویژه شهرهای بزرگ مثل تهران,مشهد ایجاد فضای سبز را با مشکلاتی مواجه کرده است. از طرف دیگر تصویب قوانینی که مالکین اماکن مسکونی و تجاری را ملزم به تأمین حداقلی فضای سبز می کند لزوم استفاده از همه فضاهای شهری را برای ایجاد فضای سبز می طلبد.براساس مصوبه شورای شهر تهران در سال ۸۷ مبنی بر تعیین بهای تشویقی و شاخص های اقتصادی جلب شهروندان در ایجاد و توسعه فضای سبز بر بدنه و فضاهای بلااستفاده ساختمان ها در شهر تهران، مالکین تشویق به استفاده از فضای سبز عمودی (فضای سبز بر بدنه) و بام ساختمان ها شدند و از آنجایی که کلانشهرها با مشکلاتی مثل آلودگی های هوا و یا پدیده گلخانه ای روبه رو هستند استفاده از فضای سبز عمودی مثل دیوار سبز و پشت بام سبز می تواند مشکلات اینچنینی را تا حدود زیادی حل کند.

ایجاد فضای سبز بر دیوار ساختمان

فضای سبز عمودی

بر همین اساس گسترش فرهنگ استفاده از فضای سبز عمودی در محل زندگی و محیط کار، همگام بودن کشورهای پیشرفته در استفاده از این صنعت، بهبود نسبی مسائل و معضلات زیست محیطی، رونق تولیدات داخلی کشور و… فقط بخشی از مزایای علمی اثبات شده دیوار سبز به شمار می رود.

در فضای سبز عمودی از سه نوع پوشش گیاهی استفاده می‌شود روش سنتی یا فلاور باكس، گیاهان بالا رونده و دیوار زنده .

در سیستم متمركز به نام مقطع كم ارتفاع با ضخامت كم نیز شناخته می‌شود، فقط یك یا دو نوع گیاه با محیط كاشت كم عمق كاشته می شود و معمولا هم این سیستم برای زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد كه حداقل بار و وزن مدنظر باشد.

این نوع بام‌ها مثل چمن‌های نروژی، بر روی بام‌های مسطح و شیبدار احداث می شود و معمولا گیاهانی به عمق ۴۰ تا ۱۰۰ میلیمتر بر روی آن کاشته می‌شوند. ضمن اینکه مقدار بار نهایی بام تقریباً بین ۵۰ تا ۱۰۰ كیلوگرم بر متر مربع در حالت اشباع است.

در سیستم بام‌های گسترده كه به نام مقطع عمیق یا باغ بام نیز شناخته می‌شود، از انواع مختلفی از گیاهان تشکیل می‌شود و مشابه یك پارك طراحی می‌گردد.

برخی بام‌های سبز دارای درختان بزرگ و آبنماهایی می‌باشند كه این موضوع خود احتیاج به تقویت اساسی سازه دارد.

اما در روش فلاورباكس ، گیاه و محیط كاشت آن در جعبه‌های مخصوصی كه تمام یا بیشتر بام سبز را می پوشاند، نگهداری می شود و محیط كاشت یك لایه پیوسته بر روی بام سبز ایجاد می‌کند.

دیوار سبزهمچنین می توان از گیاهان رونده برای داشتن فضای سبز در منازل و ادرات استفاده كرد. گیاهان رونده بدون اینكه به مكان زیادی برای كاشت پیاز گیاه احتیاج داشته باشند به دیوارها می چسبند و نمای منازل را زیبا می كنند. به خصوص در مكان هایی كه معاتبر تنگ است و امكان كاشت درخت وجود ندارد این نوع گیاهان مفید هستند.

 

 

 

منابع: نورسانقش, تبيان, ويكي پديا

Summary
فضای سبز عمودی چیست؟ کمبود زمین و قیمت بالای آن در شهرها بویژه شهرهای بزرگ مثل تهران,مشهد ایجاد فضای سبز را با مشکلاتی مواجه کرده است. از طرف دیگر تصویب قوانینی که مالکین اماکن مسکونی و تجاری را ملزم به تأمین حداقلی فضای سبز می کند لزوم استفاده از همه فضاهای شهری را برای ایجاد…
جهت خرید به فروشگاه جدید ما به آدرس Palm.ir مراجعه نمایید

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پالم گاردن می باشد پالم گاردن