پرورش و نگهداری کاکتوس


جهت خرید به فروشگاه جدید ما به آدرس Palm.ir مراجعه نمایید
پرورش و نگهداری کاکتوسReviewed by پالم گاردن on Sep 3Rating:

پرورش و نگهداری کاکتوس

پرورش و نگهداری کاکتوس

بعضی اوقات کاکتوس ها در اثر آبیاری ناکافی یا نگهداری نادرست چروکیده می شوند. این حالت بیشتر وقتی که گیاه کاکتوس در خواب است پیش می اید.در این حالت گلدان کاکتوس را به مدت  ۱تا ۲ ساعت در ظرفی قرار دهید که درآن آب وجود دارد. ریشه گیاه به میزانی آب جذب می کند که نیاز دارد.

پرورش و نگهداری کاکتوس:

کاکتوس ها موجوداتی مرموز و عجیب می باشند ومن بااین که سالها با آنها سر و کار داشته ام گاه گداری از تغییر ناگهانی شرایط گیاه غافلگیر شده ام و هنوز نسبت به آنها شناخت کافی ندارم ،بااین حال با رعایت نکاتی که برای کاکتوس ها عمومیت دارد می توان انها را حفظ و نگهداری کرد و من سعی کرده ام در حد توانم این نکات را یاداوری کنم.

کاکتوس ها را باید در فصول سرد گرم نگه داشت .بهترین نقطه برای نگهداری کاکتوس در داخل خانه ،کنار پنجره ای است که آفتاب گیر باشد.البته کاکتوس ها اصولا با افتاب مستقیم میانه خوشی ندارند و نباید انها را در مقابل تابش مستقیم خورشید قرار داد.

گاهی در وقت جابجایی کاکتوسها مشاهده می شود که ریشه گیاه وضع مناسبی ندارد و حالت پوسیده پیدا کرده است در این حالت بهترین راه هرس کردن ریشه می باشد و باید فقط ریشه هایی را باقی گذاشت که سالم و قوی باشد،درصورتی که تمام ریشه وضع نامناسبی داشت از بریدن تمام ریشه ها نترسید.ریشه های جدید سریعا رشد خواهند کرد.معمولا پس از جابجایی گلدان و اصلاح ریشه ها تا ده روز نباید به گیاه اب داد.

گل و ميوه كاكتوس

بدست اوردن قلمه مناسب نیاز به حسن انتخاب دارد کاکتوس ها از راه قلمه زدن به راحتی تکثیر می شوند.ولی این عمل بیشتر از کاکتوس های جزء جزء صورت می گیرد.زیرا به گیاه آسیب کمتری می زند.از جوانه هایی استفاده کنید که سطح تماس کمتری با گیاه دارند.از گرفتن قلمه از پایه گیاه خودداری کنید.رطوبت این قسمت از گیاه بیشتر است و خطر گندیدگی گیاه مادر بیشتر است.اگر این کار را کردید و پایه گیاه شروع به فاسد شدن کرد سریعا قسمت گندیده را جدا کرده و گیاه مادر را یک هفته خارج از خاک قرار داده و سپس به گلدان انتقال دهید.

کاکتوس ها می توانند در خاکهایی با ترکیبات متفاوت از قبیل سنگلاخی ، ماسه ای ، رسی …به زندگی خود ادامه دهند ولی ایده ال ترین ترکیب برای انها ترکیبی است که سریعا خشک شود ولی همچنان مقداری رطوبت را در خود نگه دارد.

خاک مورد نیاز برای کاکتوس ها باید دارای خلل و فرج و پر متفذ باشد تا اب به راحتی از ان خارج شود و سریعا خاک خشک شود.و گیاه امکان تنفس (aeration) پیدا کند. همواره برای کاکتوس ها از خاکی سنگریزه ای استفاده کنید . برای خاک کاکتوس ترکیب های مختلفی توصیه می شود . یکی از رایج ترین ترکیبات برای کاکتوس ۲ قسمت خاک باغچه و یک قسمت ماسه درشت (coarse sand) است .از خاکی که میزان زیادی خاک برگ دارداجتناب کنید.
همیشه سعی کنید که خاک گلدان بین دو ابیاری خشک باشد زیرا خیس بودن گلدان برای مدت طولانی به کاکتوس اسیب وارد می کند.بر روی سطح گلدان از سنگریزه استفاده کنید این کار منافع متعددی دارد از قبیل
نگهداری رطوبت ، زیبایی ،سالم ماندن پایه گیاه……

خاك و كود كاكتوس

خاک و کود مناسب كاكتوس

یکی از عواملی که در رشد کاکتوس ها نقشی اساسی دارد ، آب و هوا است . در آب و هوای گرم کاکتوس ها نیاز به خاک سبک داشته و در آب و هوای سرد ، خاک سنگین تر را می پسندند . کاکتوس ها نسبت به دیگر گیاهان دارای نیاز غذایی کمتری بوده ولی حساسیت های خاص خود را دارند .
کاکتوس ها خاک هایی با PH کمتر از ۷ تا نزدیک به ۷ را می پسندند .
فرمول های زیر در چندین کتاب به عنوان ترکیبات اصلی خاک بیان شده است :
• – ۱ قسمت خاک باغچه + ۱ قسمت شن و ماسه + ۱ قسمت کمپوست
• – ۱/۲ قسمت خاک رس + ۱ قسمت خاک باغچه + ۱ قسمت ماسه
• – ۱ قسمت کمپوست + ۱ قسمت خاک پیت ماس + ۱ قسمت ماسه

البته اگر بتوانید از ماده ای ضد قارچ به صورت مخلوط با خاک استفاده کنید دیگر می توانید اطمینان داشته باشید که کاکتوس شما دچار پوسیدگی و بیماری های قارچی نمی شود . هر چند کاکتوس ها نیاز غذایی کمی دارند ، اما برای رشد بهتر می بایست از کود استفاده کرد . کودهایی که میزان ازت در آنها کمتر از پتاسیم باشد . البته استفاده از کودهای مایع و یا محلول کامل هم موثر هستند . کودها حیوانی نیز زمانی کاربرد پیدا می کنند که کاکتوس ها در زمین کاشته شده باشند .

پرورش و نگهداری کاکتوس
آبیاری كاكتوس

کاکتوس ها به آبیاری بسیار کمی نیاز دارند . در زمستان ماهی یکبار کافی است و در فصل رشد هر هفته تا هر دو هفته یکبار متغیر است ( برای انواع مختلف متفاوت است ) . البته در گلدانهای رسی آبیاری بیشتر از گلدانهای پلاستیکی و لعابی بایستی انجام شود . بایستی توجه داشت که آباری زیاد باعث پوسیدگی کاکتوس ها شده که این عامل مهمترین عامل در نابودی این گیاهان حساس در منازل است . هیچ گاه کاکتوس ها را با اسپری آبیاری نکنید که باعث از بین رفتن رنگ طبیعی آنها می شود .

نقل:مهندس كشاورزي.نت – باغبان علمي

مقاله بعدي ما را در رابطه با آموزش تكثير كاكتوس دنبال نماييد.

 

Summary
پرورش و نگهداری کاکتوس بعضی اوقات کاکتوس ها در اثر آبیاری ناکافی یا نگهداری نادرست چروکیده می شوند. این حالت بیشتر وقتی که گیاه کاکتوس در خواب است پیش می اید.در این حالت گلدان کاکتوس را به مدت  1تا 2 ساعت در ظرفی قرار دهید که درآن آب وجود دارد. ریشه گیاه به میزانی آب جذب…
جهت خرید به فروشگاه جدید ما به آدرس Palm.ir مراجعه نمایید

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پالم گاردن می باشد پالم گاردن