آموزش کاشت پایاپا از بذر

آموزش کاشت پایاپا از بذرReviewed by پالم گاردن on Sep 22Rating:

پاپایا یک گیاه چند ساله است که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری که هیچ خطری برای سرمازدگی و یخ زدگی وجود ندارد رشد می کند .برخی گونه ها تا ارتفاع ۳۰ فوت ( ۹٫۱۴ متر) رشد می کنند و بسیاری از انها دارای گلهای زرد یا نارنجی یا کرم رنگ زیبایی دارند. شکل میوه ها می تواند گوناگون باشد مانند گلابی یا گرد و بخاطر گوشت شیرین زرد یا نارنجی رنگ خود شناخته شده هستند . روش کاشت این گیاه را برای داشتن گیاه های سالم و میوه ای با کیفیت یاد بگیرید .

مرحله یک : کشت بذر پاپایا

1papaya

۱ ) بررسی کنید که کدام رقم پاپایا برای منطقه شما مناسبتر است و بهتر رشد می کند .پاپایا در ایالات متحده در منطقه ۹ تا ۱۱ می تواند رشد کند این منطقه دارای حداقل دمای زمستانه ۱۹ تا ۴۰ درجه فارنهایت ( منفی ۷ تا مثبت ۴ درجه سانتیگراد) می باشد. در صورتی که پاپایا برای مدت طولانی یخبندان را تجربه کند ممکن است خسارت ببینند یا از بین برود و این گیاه ترجیح می دهد که در محلی که در بیشتر سال هوا گرم است رشد کند.
توجه : پاپایا خاک خیس را دوست ندارد در صورتی که منطقه شما زیاد بارانی است بهتر است ان را بصورت پشته بکارید و خاک با تهویه بالا را برای درست کردن این پشته استفاده کنید .

۲ ) خاک خود را اماده کنید ، برای گیاهان گرمسیری خاکی غنی انتخاب کنید یا بستر کشت خود را شخصا با خاک باغچه و ۲۵ الی ۵۰% کومپوست بسازید.تا زمانی که تهویه خاک خوب باشد بافت خاک زیاد مهم نیست . پاپایا می تواند در خاکهای ماسه ای ، لومی و یا سنگدار رشد کند .
اگر شما می توانید PH خاک را تایین کنید یا از بسترهای کشت تجاری که PH ان مشخص است استفاده می کنید بستری را انتخاب کنید که PH بین ۴٫۵ تا ۸ داشته باشد این یک رنج گسترده است پس می توانید پاپایا را در بستر کشتی که گیاهان دیگر را بخوبی می توانید پرورش دهید کشت کنید .
در صورتی که می خواهید بذرهای زیادی جوانه زنند از بسترهای کشت استریل استفاده کنید یا بستر کشت خود را در یک زودپز یا مایکروفر در دمای ۹۳ درجه سانتیگراد استریل کنید .

3papaya


۳ ) بذرها را اماده کنید
شما می توانید بذرهای داخل میوه پاپایا را استفاده کنید یا بذرها را بخرید .اگر بذر را از میوه برداشته اید لایه رویی بذر را با فشار کم دست بشکنید بدون انکه بذر داخل را له کنید . بخوبی بذرها را بشویید و در درون یک دستمال کاغذی در یک مکان سایه بذارید تا خشک شود.
برای بذرهایی که می خرید این کار لازم نیست .

4papaya

۴ ) کاشت بذر
شما می توانید بذرها را برای جلوگیری از مشکلات انتقال نشا مستقیما در باغتان بکارید یا در گلدان بکارید تا شرایط محیطی گیاه را بهتر کنید و بعد از جوانه زنی در انتخاب گیاهان قوی تر بهتر اقدام کنید.هر بذر را در عمق حدود ۱٫۵ سانتیمتر بکارید در صورتی که بذر زیادی دارید و می توانید بذرها را با فاصله ۵ سانتیمتر از دیگری بکارید .
بهتر است هر مقدار بذری که دارید بکارید چون اغلب پاپایا ها گیاهان تک جنسی هستند یعنی هر گیاه یا گلهای نر تولید می کند یا گلهای ماده و برای میوه دهی شما به هر دو گیاه نر و ماده نیاز دارید .برای همین تعداد بیشتری بذر بکارید تا شانس ان را داشته باشید که به تعداد کافی از هر کدام داشته باشید . شما بعدا می توانید گیاهان ضعیفتر را حذف کنید و گیاهان قویتر را نگهدارید .قبل از کشت هیچ راهی برای تایین اینکه بذر ، گیاه ماده یا نر یا دو جنسه تولید خواهد کرد وجود ندارد .


۵ ) با ارامش و بطور متعادل ابیاری کنید
بعد از کاشت بذر ، خاک را ابیاری کنید ، ابیاری به قدری نباشد که اب روی بستر یا داخل بستر کشت باقی بماند . در هفته های بعدی رطوبت را بررسی کنید و سپس در صورت لزوم ابیاری کنید . خاک را مقداری نم دار نگهدارید ولی نه خیس !


۶ ) انتخاب کنید که کدام گیاهان باقی خواهند ماند .
حدود ۲ تا ۵ هفته بعد از کاشت ، بعضی از بذرها جوانه خواهند زد و از خاک بیرون خواهند امد ، به انها اجازه دهید یک یا دو هفته در شرایط رشدی خوب رشد کنند و سپس گیاهانی که کوچک هستند ، پژمرده شده اند ، روی برگها شکلهایی مثل خال است یا سالم به نظر نمی اید را حذف کنید .در هر گلدان یک گیاه نگهدارید و در صورتی که در زمین کشت کرده اید حداقل ۹۰ سانتیمتر باید هر گیاه با گیاه دیگه فاصله داشته باششد .حداقل ۵ گیاه باید داشته باشید برای شانس ۹۶% که هم گیاه نر داشته باشید و هم گیاه ماده (این مسئله در ارقام جدید اصلاح شده وجود ندارد و گیاهان به دو صورت دو جنسه و ماده وجود دارند و گیاه نر تک پایه در این ارقام جدید دیگر وجود ندارد )
زمانی که انتخاب به خوبی انجام شد می توانید گیاهان را به زمین اصلی منتقل کنید در هنگام انتقال احتیاط کنید چون ریشه این گیاه بسیار حساس است .

۷ ) زمانی که اولین گلها را مشاهده کردید درختهای نر اضافی را قطع کنید.
اگر شما هنوز درختان بیشتری از انچه می خواهید دارید می توانید صبر کنید تا زمانی که انها به ارتفاع ۹۰ سانتیمتری رسیدند گلهای انها را مشاهده کنید و جنسیت گیاهان را از طریق شکل گلها مشخص کنید . گیاهان نر قبل از گیاهان ماده گل می دهند ، این گیاهان شاخه های بلند و نازک با چند عدد گل تولید می کنند .گلهای ماده بزرگتر هستند و نزدیک تنه اصلی گیاه هستند . برای تولید میوه شما به یک گیاه نر برای ۱۰ تا ۱۵ گیاه ماده نیاز دارید و بقیه گیاهان نر را می توانید حذف کنید .
برخی از درختهای پاپایا (مخصوصا در ارقام اصلاح شده جدید) دو جنسی هستند که هم گل ماده و هم نر تولید می کنند و این گیاهان می توانند گلهای ماده خود را بارور کنند .

بخش ۲ از ۳ : کاشت یک درخت در حال رشد یا بالغ پاپایا

 

۱ ) پشته های خاک را برای کشت پاپایا و رفع مشکل بیشبود اب ایجاد کنید .
در صورتی که در منطقه بارانهای شدید و غرق اب اتفاق می افتد پشته هایی به ارتفاع ۹۰ سانتیمتر ایجاد کنید . ارتفاع این پشته ها حداقل ۶۰ سانتیمتر و حداکثر ۹۰ سانتیمتر و عرض ۱۲۰ سانتیمتر تا ۳ متر باشد .این کار باعث عبور اب از اطراف ریشه پاپایا می شود و احتمال صدمه یا مرگ گیاه بدلیل خفه شدن ریشه ها را کاهش می دهد .
توضیحات زیر را قبل از کشت بخوانید .

 

9papaya

۲ ) در زمین کشت اصلی یک چاله ایجاد کنید .
این چاله باید ۳ برابر عمق گلدان نشا و ۳ برابر عرض ان گلدان را داشته باشد . مکان چاله افتاب گیر با خاکی با تهویه بالا و با فاصله ۳٫۱ متر از ساختمان یا گیاه دیگر باید باشد . برای نهالهای دیگر هم به اینصورت و با این فاصله چاله ایجاد کنید .

 

 

۳ ) مقدار مساوی کومپوست با خاک جابه جا شده مخلوط کنید در صورتی که خاک غنی باشد مقداری از خاک چاله را برداشته و با مقداری کومپوست مخلوط کنید .
اخطار : کود دامی کومپوست نشده را با خاک مخلوط نکنید چون باعث مرگ ریشه ها می شود .

11papaya

۴ ) خاک را با مقداری قارچ کش مناسب ابیاری کنید (اختیاری) .
درختان پاپایا ممکن است بعد از انتقال توسط بیماری ها از بین بروند برای همین طبق اطلاعات روی بسته بندی قارچ کش ان را برای نهالهای تازه کشت شده استفاده کنید تا این احتمال را کاهش دهید .

12papaya

۵ ) با احتیاط نهال ها را درون چاله ها قرار بدهید .
خاک مخلوط شده با کومپوست را در چاله تا زمانی که ارتفاع چاله به ارتفاع سطح بستر گلدان برسد پر کنید ، یک به یک نهال ها را از گلدان خارج کنید و درون چاله ها قرار بدهید و سطح خاک چاله را با سطح بستر گلدان هم تراز کنید مرحله انتقال را با دقت فراوانی انجام دهید تا به ریشه و ساقه گیاه صدمه ای نرسد .
نهال را فقط موقع کاشت از گلدان خارج کنید و بعد از کاشت ان نهال نهال دیگر را از گلدان خارج کنید.

13papaya

۶ ) چاله را بخوبی با همان خاک برداشته شده پر کنید و ابیاری کنید .
با دقت خاک اطراف گلدان را محکم کنید تا هوای اضافی اطراف ریشه ها خارج شود . آبیاری را تا زمانی ادامه دهید که اب اطراف ریشه ها را بخوبی مرطوب کند .

 

بخش ۳ از ۳ : نگهداری درختان پاپایا

14papaya۱ ) هر دو هفته یک بار کود دهی کنید .
نهال ها را هر ۱۰ الی ۱۴ روز یک بار با یک کود کامل تغذیه کنید و از کودهای اختصاصی استفاده نکنید ، طبق اطلاعات روی بسته بندی کود ان را رقیق کنید . کود دهی را حداقل تا زمانی که گیاهان جوان به ارتفاع ۳۰ سانتیمتری برسند ادامه دهید .
بعد از اینکه گیاه به این ارتفاع رسید تولید کننده های تجاری کود دهی را هر دو هفته یک بار با ۱۰۰ گرم کود کامل برای هر گیاه ادامه می دهند ، کود را در نزدیک ریشه گیاه باید استفاده کرد و از استفاده از کود در نزدیک تنه باید اجتناب کنید .این برنامه را در صورتی که می خواهید رشد گیاه را تسریع کنید ادامه دهید و بتدریج مقدار کود و فاصله بین کوددهی را افزایش دهید ،برنامه کوددهی با کمتر از ۹۰۰ گرم برای هر گیاه با فاصله ۲ ماه از هفت ماهگی نهال شروع می شود .

15papaya

۲ ) بطور منظم گیاهان جوان و نهال های استقرار یافته را ابیاری کنید .
ریشه های پاپایا به اسانی توسط اب های ایستا در روی بستر صدمه می بینند و نمی توانند بدون اب کافی میوه هایی با اندازه خوب را تولید کنند .در صورتی که در خاکی لومی کشت کرده اید که اب را بخونی حفظ می کند بیشتر از یک بار در سه یا چهار روز ابیاری نکنید ، در خاکهای ماسه ای و شنی یا خاکهایی با سنگ زیاد در هوای گرم هر یک یا دو روز یک بار ابیاری کنید . در فصول خنک سال یک یا دو روز بیشتر بین هر ابیاری فاصله بیندازید.

16papaya

۳ ) در صورت لزوم مالچ گیاهی استفاده کنید .
در صورتی که می خواهید از دست علفهای هرز خلاص بشوید یا گیاه بدلیل عدم توانایی در حفظ رطوبت پژمرده می شود می توانید مالچ درخت کاج یا درختی دیگر یا مالچهای دیگر را به ارتفاع ۵ سانتیمتر با فاصله ۲۰ سانتیمتر از تنه پاپایا استفاده کنید .

17papaya

۴ ) بطور مرتب برگها و تنه گیاه پاپایا را برای علائم بیمری یا افت بررسی کنید .
خال روی برگها یا برگها یا تنه زرد نشانگر احتمالی بیماری است . خالهای سیاه روی برگها معمولا تاثیری در میوه ها نخواهد داشت اما در صورتی که این خالهای سیاه گسترده باشند می توانید با یک قارچکش مناسب مناطق الوده را سم پاشی کنید .پیچش برگها احتمالا نشانه جذب سموم علف کش از زمین های مجاور است . مشکلات دیگر مانند حشرات یا مرگ گیاه نیازمند بررسی های بیشتر توسط یک باغبان حرفه ای یا بررسی توسط کلینیکهای گیاهپزشکی یا نماینده مجاز وزارت کشاورزی است.

18papaya

۵ ) می توانید میوه را بسته به دلخواه خود بچینید .
میوه های سبز ترش را می توان به شکل سبزی جات مصرف کرد اما بیشتر مردم میوه های کاملا رسیده زرد یا نارنجی را بخاطر طعم شیرین انها ترجیح می دهند .در صورتی که می خواهید میوه درون خانه ، دور از افات برسد می تواند بعد از اینکه میوه به رنگی میان سبز و زرد درامد میوه را بچینید و در خانه تا رسیدن کامل میوه صبر کنید .

 

منبع : Wikihow

ترجمه: ishs.ir

Summary
پاپایا یک گیاه چند ساله است که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری که هیچ خطری برای سرمازدگی و یخ زدگی وجود ندارد رشد می کند .برخی گونه ها تا ارتفاع ۳۰ فوت ( ۹٫۱۴ متر) رشد می کنند و بسیاری از انها دارای گلهای زرد یا نارنجی یا کرم رنگ زیبایی دارند. شکل میوه…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پالم گاردن می باشد پالم گاردن